- Home/
- Branche & Inspiratie/
- Zomer 2022/
- Zo kies je een productleverancier
Zo kies je een productleverancier
Startende ondernemer? Zo kies je een productleverancier
Het vinden van een (nieuwe) productleverancier kan soms best een zoektocht zijn. In je salon wil je natuurlijk werken met de beste merken. Maar er is zoveel keus! Hoe neem je uiteindelijk de beste beslissing?
Geen nood: ANKO Kapperszaken helpt met een superhandig stappenplan!
- Kies een merk dat aansluit bij de identiteit van jouw salon
De identiteit van jouw salon is de indruk die je achterlaat bij je klanten. Het is datgene waar jouw klanten zich mee kunnen identificeren en mee willen verbinden. De producten die jij gebruikt en verkoopt zijn onderdeel van jouw merk en moeten hier daarom goed op aansluiten. Vind jij duurzaamheid belangrijk en profileer je je hiermee? Dan zoek je logischerwijs naar een merk dat haarkleuringen en –producten op natuurlijke basis aanbiedt. Identificeren jouw klanten zich met stoere kerels? Dan zoek je natuurlijk naar passende barbierproducten met een dito uitstraling.Als je een of meerdere merken hebt gevonden die aansluiten bij jouw identiteit, kun je verder kijken naar het assortiment. Is dit voldoende uitgebreid en sluit het aan op de behoefte van je klanten? Natuurlijk zijn ook de inkoopprijzen en advies- verkoopprijzen belangrijk. Bereken wat een behandeling zal gaan kosten, als je gebruik gaat maken van de producten van het merk. Past deze prijsstelling bij jouw concept?
- Test de producten
Heb je eenmaal een leverancier gevonden die helemaal past bij jouw salon, dan is het tijd om eerst alle producten te testen. De meeste leveranciers bieden proefverpakkingen aan. Laat de producten testen door je eigen personeel, klanten en familieleden of vraag collega-kappers naar hun ervaringen. Doe verschillende testen met kleur-, verzorgings- en finishproducten.Bepaal voor het testen met welk resultaat je tevreden zal zijn. Toets de producten daar ook op. Als je proefverpakkingen weggeeft aan je personeel, familie of klanten, verzamel dan zoveel mogelijk feedback. Dit kun je doen door een vragenlijst op te stellen, waarmee hun ervaringen duidelijk worden.
- Vraag naar de voorwaarden en services van de leverancier
Als laatste zal je de voorwaarden en services van een leverancier niet over het hoofd moeten zien. Dit bepaalt namelijk of je een langdurige relatie met de leverancier aan wil gaan.Vraag bijvoorbeeld naar de minimale afname van producten en de levertijden. Voor de continuïteit is het natuurlijk fijn als een bestelling snel geleverd kan worden. Wil je zelf ook producten aan klanten verkopen? In je salon of via je webshop? Check dan direct of het merk exclusief via kappers te verkrijgen is. Dat is een pluspunt, want dan concurreer je niet met cosmeticawebshops of drogisterijwinkels in de buurt.En verder: Wat doet de leverancier om jou goed te informeren/instrueren over het gebruik van de producten? Er zijn merken die regelmatig trainingen en workshops geven, niet alleen over producten, maar ook vaktechnische trainingen. Hier word je voor uitgenodigd als je klant bent. Is dit iets wat jij belangrijk vindt, vraag dan of je eens een training mag bijwonen. Je leert de leverancier beter kennen en ontmoet ook andere kappers die gebruik maken van de producten.Denk ook aan ondersteuning op het gebied van marketing en promotie. Wat doet de leverancier aan marketing? En welke promotiemiddelen (zoals (digitale) flyers en posters) worden aangeboden om zo je eigen promotie te doen? Het scheelt enorm veel tijd en geld als deze middelen al beschikbaar zijn.
Meer weten?
Het vinden van een passende (nieuwe) productleverancier kost tijd. Je wilt een samenwerking aangaan voor een langere periode, dus is het belangrijk dat je je goed oriënteert en laat informeren. En dat is je tijd absoluut meer dan waard!
Heb je nog vragen of zou je eens in gesprek willen over dit onderwerp? Neem contact op met de ANKO Ledenservice via 035-525 95 00 of info@anko.nl.