Je interieur is veel meer dan een lik verf en een paar meubels. Het zorgt ervoor dat je klanten en medewerkers zich wel of niet prettig voelen in je salon. Kleuren spelen daar een rol in – wist je bijvoorbeeld dat geel voor positiviteit staat? – maar bijvoorbeeld ook het geluid en het licht in je salon. Guy Sarlemijn geeft tips hoe jouw interieur kan bijdragen aan een goed humeur van jou, je medewerkers en je klanten!

Tot ongeveer een jaar geleden was soberheid de trend. We zagen industriële interieurs met zwarte, stalen frames, gecombineerd met hout en kleuren als grijs, wit, cognac en bruin. “Het mag allemaal weer wat vrolijker!”, zegt Guy over de interieurstijl van vandaag. “Met meer glamour, in de vorm van fleurige roodtinten en veel roze. Ook marmer zien we weer terugkomen, vrolijke behangsoorten en veel planten. Die laatste hoeven trouwens niet echt te zijn; kunststof planten zijn bijna niet meer te onderscheiden van echte. We hebben tegenwoordig een uitgebreide lijn kunststof planten, met als overduidelijk voordeel dat je ze niet hoeft te verzorgen.”

Huiselijke sfeer

Planten geven een huiselijke sfeer en ook dat is een belangrijke trend die de meeste kappers al in hun salon toepassen. “Maar bij een huiselijke sfeer hoort bijvoorbeeld ook een prettig geluid in de ruimte”, zegt Guy. “Dat je niet de klant die zes stoelen verderop zit, hoort vertellen over zijn of haar vakantie. En dat je geen last hebt van de föhn aan de andere kant van de salon.”

Prettige akoestiek

Daarom is het belangrijk om al voordat je begint met de verbouwing, na te denken over de akoestiek. “Heb je bijvoorbeeld een betonnen plafond? Dan is de akoestiek een belangrijk aandachtspunt. Denk na over een geschikte vloer die het geluid wat meer dempt, zoals pvc. Hakken en kapperstrolleys klinken daar minder luid op. Alternatieve oplossingen zijn akoestische panelen of een doek met een mooie visual. Maar let op: als je plafond van beton is, gaat een doek van 1,50 x 1,50 meter niet helpen. Dan kan je beter een spanplafond nemen; een soort doek dat het hele plafond bedekt. Dat absorbeert meer geluid, waardoor het geluid vele malen aangenamer zal zijn. Er zijn genoeg oplossingen, dus zorg dat je erover nadenkt. Een klant kan echt behoorlijk overprikkelt en chagrijnig worden als alle kappersgeluiden uitvergroot worden door harde materialen.”

Het belang van sfeervol licht

Ook het lichtplan kan bijdragen aan een prettige, positieve uitstraling van de salon. “We weten allemaal hoe sfeerloos fel licht kan zijn. Maar ook hoe onhandig het tijdens het kleuren is als het licht te geel is”, zegt Guy. Op zoek dus, naar een middenweg. Van sfeervol licht op plekken waar het kan, en licht wat zo veel mogelijk op daglicht lijkt op plekken waar gekleurd wordt. Guy: “Er zit ontzettend veel verschil in led. Let allereerst op de CRI. Hoe hoger de CRI, hoe beter de lamp kleuren weergeeft. Boven de knipstoelen zou ik daarom kiezen voor een CRI die boven de 90 ligt; het liefst voor een CRI van 92 of 95. In de wachtruimte is dat niet nodig en is een wat lagere – en daarmee goedkopere – CRI ook prima.”

Spelen met licht

Daarnaast is het goed om te kijken naar de verlichtingssterkte. “Die wordt uitgedrukt in lux. Boven de knipstoel zou ik 450 lux aanhouden, boven de wastafel kun je een ledlamp met 300 lux gebruiken en in de wachtruimte is 250 lux voldoende.

Zorg dat je een beetje kunt spelen met de bundels. Dat je niet zeven spots op een rij hebt hangen die naar beneden gericht staan, maar dat ze verschillen in sterkte. De een is op de muur gericht, de volgende naar de grond en weer een andere op een mooie visual. Dat voorkomt een saaie ruimte en zorgt voor een prettige sfeer.”

Verkooptip!

Guy heeft nog een goede tip om producten te presenteren. “Ook hier is die prettige huiskamersfeer weer belangrijk. Zorg dat je klanten zich op hun gemak voelen en de producten aan kunnen raken en het liefst ook zelf kunnen proberen. De ‘apotheektoonbank’ waar je producten  chter staan waardoor klanten ernaar moeten vragen, raad ik niemand meer aan. Ga liever voor een ronde balie, waar je een paar krukken aan zet zodat deze ook als bar dient. Plaats op de balie een mooie display en plaats in de wachthoek een kast met producten die verleidt tot ruiken en voelen. Je zal zien dat je veel meer verkoopt; daar word jij dan weer blij van.

 

Voor meer informatie: Guy Sarlemijn Guysarlemijn.com