Comfortzone_Wolgang_anko

Normaal sluit Wolfgang Peppmeier ANKO Kapperszaken af met zijn ‘staartje’, maar voor deze speciale editie interviewden wij deze doorgewinterde trainer en allround kappersbranchekenner. Met welke vragen kwamen kappers naar hem toe tijdens de sluiting van de salons? En wat is zijn advies aan ondernemers die het moeilijk hebben?

Hoe gaat het met je?

“Goed! Ik vind het natuurlijk niet leuk om te zien dat sommige kappers er doorheen zitten, maar dat ik ze kan helpen, vind ik fantastisch. De afgelopen maanden deed ik dat vanuit mijn tweede huis in Duitsland. Omdat alles via Zoom ging, kon ik me daar maanden terugtrekken, o.a. om kappers te begeleiden.”

Met welke vragen klopten kappers bij jou aan?

“De meeste vragen gingen over personeel. Hoe zorg ik ervoor dat mijn personeel tijdens de sluiting betrokken blijft bij de salon? En dat ze straks weer met net zoveel enthousiasme in de salon staan als ik? Daarnaast sprak ik ook kappers die geen buffer hadden en tijdens de sluiting echt bang waren om failliet te gaan.”

Wat adviseerde jij die kappers?

“Om de prijzen voor producten en diensten te verhogen, zodat ze kostendekkend zijn. Dat kan overigens alleen als je meerwaarde biedt, zoals meer aandacht en service voor de klant of door de kwaliteit van je ambachtelijke vaktechniek te verhogen. Daarom adviseerde ik om online trainingen te volgen. Dat hebben kappers dan ook veel gedaan. En wie moeite had om medewerkers hiervoor te motiveren, verwees ik naar mijn e-books. Die staan vol met tips over communicatie met medewerkers, speciaal geschreven voor de kapper.”

En? Had je advies effect?

“Een van die kappers sprak met al haar medewerkers af om in de zaak, via een beamer en met oefenpoppen, een online vaktechnische training te volgen. Met deze nieuwe technieken op zak kon ze haar prijs verhogen. En zo hebben meer teams online trainingen gevolgd, maar dan vooral vanuit huis via Zoom. Over Zoom gesproken, ik adviseerde kappers ook om een ‘actueel uurtje’ te organiseren.”

Wat houdt dat in?

“Een werkbespreking met het hele team. Over productacties in de salon of webshop, socialmediaposts, marketingacties, nieuwe behandelingen, enzovoorts. Tijdens de lockdown waren deze besprekingen natuurlijk online, maar ik hoor van veel kappers dat ze zo’n overleguurtje nog steeds maandelijks organiseren omdat het zo goed werkt voor de teamspirit.”

Nog meer tips voor een goede teamspirit?

“Wat ook kan helpen, is om je medewerkers te betrekken bij het opstellen van je salonhandboek. Hoe wil je klanten ontvangen? Hoe integreren we het hygiëneprotocol in onze salon? Hoe neem je de telefoon op? Ik hoor regelmatig dat de tijdens de lockdown geschreven handboeken nu goed van pas komen bij het inwerken van nieuwe medewerkers en om alle neuzen binnen het team weer dezelfde kant op te krijgen.”

Ten slotte: geloof, hoop of liefde, wat is in deze moeilijke tijd het belangrijkst?

“Geloven in jezelf, dat vind ik heel belangrijk. Dat wil ik kappers ook meegeven. Als het je lukt om uit je comfortzone te stappen, medewerkers te enthousiasmeren, de juiste prijs te vragen en écht gelooft dat je naast kapper ook ondernemer bent, dan komt het goed.”