“Zo bouw je een dreamteam met Gen Z”

Talitha_Muusse_kracht_jongeren_dreamteam_gen_z_ANKO

Ze zien werken als bijzaak, zijn vergroeid met hun smartphone en komen alleen hun bed uit voor een hoog salaris. De vooroordelen over Gen Z – jongeren geboren tussen 1995 en 2010 – zijn niet mals. “Maar eigenlijk kun je als ondernemer juist enorm van deze generatie profiteren,” vertelt Talitha Muusse, expert op het gebied van generatieverschillen. “Je moet alleen weten hoe je met Gen Z omgaat.”

Wie is Talitha?

Talitha Muusse (33) is ondernemer en spreker, bekend om haar werk op het gebied van duurzaamheid en jongerenparticipatie. Ze heeft mede het bedrijf en leiderschapsprogramma Energieboot opgericht en presenteerde het televisieprogramma Op1. Daarnaast is ze actief als columnist en zet ze zich in voor maatschappelijke vraagstukken, zoals klimaatverandering en sociale spanningen.

Digitale skills

Talitha, geboren in 1991 dus zelf een millennial, komt dagelijks in aanraking met bedrijven die medewerkers uit Gen Z in dienst hebben. “Deze generatie brengt bijzonder handige vaardigheden mee naar de werkvloer. Om te beginnen hun digitale skills. Middelbare scholieren en mbo’ers zijn volledig opgegroeid in het digitale tijdperk, waardoor ze alles weten van social media, online content en communicatie, marketing, beeldvorming en branding. Kennis die tegenwoordig onmisbaar is om (online) te scoren. Ze zijn ook bekend met handige tools – lifehacks zoals ze die zelf noemen – om bijvoorbeeld razendsnel de tablet in de salon te bedienen.”

Maatschappelijke ontwikkelingen

“Daarnaast kan Gen Z heel goed de buitenwereld met de binnenwereld verbinden,” gaat Talitha verder. “Ze hebben geen werk- of privépet, maar voelen zich als burger, consument, vriend(in), feestbeest, sportmaatje en werknemer allemaal één en dezelfde persoon. Dat is misschien niet altijd gewenst op de werkvloer, maar zorgt er wel voor dat ze maatschappelijke ontwikkelingen goed naar een organisatie kunnen vertalen. Denk aan duurzaamheidsinitiatieven, zoals nieuwe ideeën voor het recyclen van verpakkingen of andere vormen van afval of het promoten van vegan shampoo. Door mensen uit Gen Z actief te betrekken en te laten meedenken, straal je authenticiteit uit en blijf je bij de tijd.”

Talitha_Muusse_kracht_jongeren_dreamteam_ANKOInclusiebewust

Jongeren uit Gen Z zijn zich ook enorm bewust van het belang van een multiculturele en inclusieve samenleving. “Voor hen is een inclusieve werkomgeving de norm. Wat voor achtergrond, identiteit of kenmerk mensen ook hebben, iedereen moet worden omarmd. Als je dat als ondernemer niet op orde hebt, kan dat afschrikken of zelfs tot online shaming leiden. Verschillende soorten mensen op de werkvloer, biedt volgens hen kansen voor wederzijdse groei.”

Mentale gezondheid

“Maar er zijn ook dingen waar Gen Z tegenaan loopt.” Zo ziet Talitha dat veel tieners en twintigers momenteel niet gelukkig zijn. “Ze ervaren veel druk, vanuit henzelf of vanuit de maatschappij, wat leidt tot stress en burnouts. Ze hebben het gevoel dat ze op elk vlak van hun leven moeten scoren; goede cijfers halen op school, een actief sociaal leven onderhouden, sporten, er goed uitzien, een leuke baan of stage hebben, bewust zijn van de wereld, de nieuwste series kijken, hun favoriete TikTokkers volgen en mooie reisfoto’s posten. Daarnaast brengen ze uren per dag door op hun smartphone waardoor hun zenuwstelsel altijd aanstaat. Hierdoor is Gen Z snel overprikkeld, wat op de werkvloer regelmatig resulteert in afhaken of ziekmelden.”

Prinsessenbehandeling

“Gen Z kenmerkt zich ook door behoefte aan erkenning en flexibiliteit op de werkvloer. Ze willen niet per se meer verantwoordelijkheden, maar verwachten wel dat ze na een korte periode in dienst al salarisverhoging krijgen of een hogere functietitel. En dat terwijl ze werken echt als bijzaak zien in hun leven. Dat doen ze er even bij, ook omdat ze zoveel andere dingen te doen hebben. Maar ze willen wel gezien worden op de werkvloer, flexibele werktijden en regelmatig feedback ontvangen. En ze schromen niet hierover met hun baas in gesprek te gaan. Als je daar vervolgens wat mee doet, wat ik aanmoedig, kan dat wel scheve ogen van oudere collega’s opleveren.”

Alle generaties gelijk

Hoe je daar als saloneigenaar mee om kan gaan? “Alle generaties tegemoetkomen. Dus niet alleen flexibele werktijden voor Gen Z, maar ook voor de oudere generaties. En als er een keer iets niet kan, bijvoorbeeld eerder stoppen om naar een festival te gaan, leg dan duidelijk uit wat het bedrijfsbelang is. Ik zie vaak dat die uitleg wordt overgeslagen, wat tot misverstanden kan leiden bij jongeren. Ze vinden de organisatie dan maar stug, terwijl een goede uitleg ervoor kan zorgen dat ze het begrijpen en zich juist onmisbaar voelen.”

Gen Z serieus nemen

“Als jongeren met een idee naar je toe komen, is het ook belangrijk om dit serieus te nemen,” adviseert Talitha. “Zelfs als het in eerste instantie wat onconventioneel lijkt. Misschien hebben ze iets online gezien, zoals een nieuwe föhntechniek of een speciaal bruidskapsel, en zijn ze benieuwd of jullie dit ook kunnen aanbieden. In plaats van gelijk ‘nee’ te zeggen, kun je hen ook de ruimte geven om het een keer te proberen. Werkt het niet? Jammer. Maar als het wel aanslaat, heb je een nieuwe dienst om aan je klanten aan te bieden.”

Mentoring

“Een jongere uit Gen Z koppelen aan een ‘oude rot in het vak’ kan ook bijdragen aan het creëren van een dreamteam met verschillende generaties. Waarom? Omdat je van elkaar leert. Jongeren weten wat er speelt en houden oudere collega’s scherp. Ouderen hebben daarentegen veel ervaring en kunnen hun kennis overdragen aan de nieuwe generatie. Stap ook regelmatig op jongeren af en bied aan om hen te coachen, dat waarderen ze vaak enorm! Het hoeft niet gelijk heel intensief te zijn. Eens per kwartaal een kop koffie drinken kan al voldoende zijn om de samenwerking te versterken.”

Werk versus privé

“Laatst sprak ik een ondernemer van bijna vijftig jaar die voornamelijk met twintigers werkt. In het begin ergerde ze zich aan alle privéverhalen op de werkvloer. TikTok-trends, relaties, uitgaan, alles werd besproken. ‘Dat ging vroeger wel anders’, zei ze. Maar ze ontdekte dat het ook anders kan. Nu staat ze zelf ook meer open voor persoonlijke gesprekken.”

Stereotypen

“Maar het belangrijkste om de samenwerking tussen jong en oud te bevorderen, is bewustwording van generatieverschillen. Hoe je dat doet? Organiseer een teamavond waarop jullie praten over generatieverschillen. Maak samen een lijstje van stereotypen voor Gen Z en voor 30-, 40- en 50-plussers. Wedden dat jullie in een deuk liggen? Ik denk dat de liefde voor het vak ook enorm verbindend kan werken. Wat is er in de afgelopen vijftig jaar allemaal veranderd in het kappersvak? Door hierover te praten, zullen jullie elkaar beter begrijpen en waarderen.”