Marleen_Barry_Bosman_ANKO_ondernemers_award

Ze zijn bescheiden maar ondertussen enorm succesvol; broer en zus Bosman van Salon Bosman in Alkmaar zijn in mei tijdens het Coiffure Award gala uitgeroepen tot Ondernemers van het Jaar 2024. Bijna de helft van alle stemmen gingen naar de Alkmaarse ondernemers. Hoe kijken ze terug op het winnen van deze award? En wat is hun visie op goed leiderschap en het bouwen van een dreamteam?

Allereerst, gefeliciteerd met het winnen van de ANKO Ondernemers Award! Hoe voelt het om deze erkenning te krijgen?

Marleen: “We zijn zó ontzettend blij met het winnen van deze award! Het is een hele mooie ondernemersprijs. Voor ons ook echt speciaal, omdat we kappers én ondernemers zijn.”
Barry: “Kapper en ondernemer zijn is niet vanzelfsprekend. Wij werken volop mee en dat is ook wel onze kracht denk ik.”
Marleen: “We hadden een droom voor ogen en dat hebben we weten neer te zetten. Als dat erkend wordt, dan ontplof je natuurlijk van trots!”

Hoe hebben jullie het gevierd of hoe gaan jullie het vieren?

Barry: “We hebben het tot laat in de nacht gevierd! Het hele team (dertien medewerkers, red.) was mee en ook onze ouders. Heel bijzonder, want zij zijn degenen geweest die de salon zijn begonnen.”
Marleen: “We hebben ook op social media posts hierover geplaatst, de salon hangt vol met ballonnen en posters. De felicitaties en bloemen, taarten en wijn stromen binnen, echt heel leuk!”

Jullie team heeft jullie opgegeven, hoe reageerden jullie op het bericht van de nominatie?

Barry: “Dat vind ik heel eervol. Zelf zijn we bescheiden en zouden ons niet zo gauw opgeven. Als je team dat dan doet, is dat natuurlijk al een enorme waardering. In onze salon draait alles om het teambelang.”
Marleen: “Zeker, alles draait om het team. Iedereen mag zich ontwikkelen in zijn eigen talenten en wat diegene leuk vindt. Wil je liever kleuren dan knippen? Prima! Ik denk dat medewerkers zich daardoor prettig voelen. Zelf werken we mee en doen alle klussen, groot en klein. Divagedrag past hier dan ook niet, niemand is too big to do the small jobs, zeg ik altijd.”

Wat is volgens jullie de belangrijkste factor achter het succes van jullie bedrijf?

Marleen: “Onze winkel is heel belangrijk. Los van de kapsalon, verkopen we ook luxemerken op het gebied van huid- en haarproducten die elkaar allemaal aanvullen. Het is bij ons veel meer een totaalconcept, ook met sieraden, make-up en huisparfums. We inspireren klanten in bredere zin.
Barry: “Daarnaast hebben we een goedlopende webshop waar we klanten 24/7 kunnen bedienen. We voelen dat klanten en medewerkers door dit concept ook gemotiveerd en geïnspireerd raken. Als we alles bij elkaar optellen, dan dragen alle onderdelen bij aan het succes.”

Kunnen jullie vertellen over de uitdagingen die jullie hebben moeten overwinnen om het bedrijf te laten groeien?

Barry: “De salon bestaat al 53 jaar en het was een grote uitdaging om die erfenis om te buigen in de visie die we voor ogen hadden en dat uit te voeren. Dat had tijd nodig en was soms best lastig want je hebt oude klanten die een bepaalde zaak gewend zijn. De veranderingen hebben we stapsgewijs doorgevoerd.”
Marleen: “Dat is heel geleidelijk gegaan. Soms schuurde dat wel een paar jaar, omdat je denkt ‘dit is niet helemaal hoe we het willen’. Terwijl we heel goed wisten waar we naartoe wilden. Dat vergde soms wel geduld.”

Marleen_Barry_Bosman_ANKO_ondernemers_award_winnaarsHoe zorgen jullie ervoor dat jullie team gemotiveerd blijft en betrokken is bij jullie visie?

Marleen: “We communiceren duidelijk wat onze plannen zijn en betrekken iedereen daarbij. We zorgen dat iedereen zich gezien en gehoord voelt en we doen samen leuke dingen. Ik geef graag mee dat we blij met ze zijn en graag samen met ze bouwen aan de salon.”
Barry: “Veel online coaches roepen dat je afstand van de werkvloer moet houden als ondernemer, maar ik geloof daar helemaal niet in. Dan mis je de signalen en heb je veel minder connectie met medewerkers. Als er wat is, dan kunnen wij de veilige haven zijn en lossen we het wel op. Wij zijn ieders back-up en daardoor kun je medewerkers ook ontzorgen.”

Wat zijn jullie toekomstplannen? Waar hopen jullie bijvoorbeeld over vijf jaar te staan?

Marleen: “Nou, onze salon is zo leuk dat ik aan de ene kant graag zou willen doorbouwen en misschien nog wel meerdere vestigingen openen. Aan de andere kant, kunnen we met deze salon nog verder uitbouwen.”
Barry: “Die keuze is lastig. Als je een nieuwe salon begint, gaat er toch een stukje ziel uit deze zaak. Ik denk dat we nog verder kunnen groeien; het bedrijf nog stabieler en professioneler kunnen maken. Dat alles nog beter klopt, medewerkers nog verder kunnen ontwikkelen en doorgroeien. En misschien is er op een gegeven moment dan iemand die wellicht een tweede filiaal kan leiden. Diegene kan dan ook echt ons DNA uitdragen en die gaan we dan helpen.”

Welk advies zouden jullie willen geven aan andere ondernemers?

Barry: “Zorg dat je niet alleen kapper wordt, maar probeer als je een salon start ook echt te gaan ondernemen. En pak dat professioneel aan.”
Marleen: “Ja precies, pak het professioneel aan. En ik denk ook dat als je een eigen visie hebt, bereid bent om hard te werken en veel tijd, energie in je salon stopt, je heel succesvol kan worden. Ga voor je dromen!”