Interne_externe_klanten_staartje_Wolfgang

Als kapperondernemer heb je met mensen te maken, namelijk met externe en interne klanten.

Onze externe klanten – de consumenten – begrijpen we meestal heel goed. We kunnen ons verplaatsen in hun wensen en behoeften. Maar met het aansturen van onze interne klanten – de medewerkers – zijn we soms wat minder talentvol. De communicatie met onze belangrijke interne klanten is vaak niet best. Komt dat omdat klanten geld brengen en medewerkers geld kosten? Maar zo mogen we niet denken, want medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal en daar mogen we best in investeren.

Continuïteit

Medewerkers zijn schaars en het blijkt niet eenvoudig om ze te vinden. Een dreamteam opbouwen gaat niet van de ene op de andere dag. Het is het gevolg van continu blijven zoeken en werven – ook tijdens periodes waarin we helemaal geen nieuwe medewerkers zoeken.

Marketing

Wij begrijpen dat marketing belangrijk is om onze externe klanten voor onze salons te interesseren. Voor het binnenhalen van onze toekomstige interne klanten geldt absoluut hetzelfde. Hoe beter ons imago is en hoe effectiever onze marketing, hoe hoger de attentiewaarde voor klanten én medewerkers.

Een dreamteam krijgen is niet alleen maar het gevolg van geluk en toeval, maar van plannen, bouwen en sturen. Om duidelijkheid te krijgen wie wij zijn en voor wie we er zijn, is het een goed idee om eerst de profielen te schrijven van je ideale klant en je ideale medewerker. Wat weet jij over jezelf? Als je precies weet wie je bent en wat je zoekt, wordt de zoektocht al veel effectiever.

Hartelijke groet , Wolfgang Peppmeier

Wolfgang Peppmeier is een begrip in de kappersbranche. Hij is hét gezicht van vakblad Tophair. Wolfgang rijdt door het land in zijn Peppmobiel en met zijn trainingen en Pepptalks heeft hij al heel wat ondernemende kappers geïnspireerd. In ANKO Kapperszaken zijn de laatste woorden van elke editie voor hem.