- Home/
- Aan de leiding/
- Herfst 2024/
- Groeien en bloeien in hartje Utrecht
Groeien en bloeien in hartje Utrecht
Investeren in doelen en dromen
In het bruisende hart van Utrecht schittert Beichies, wat op ‘z’n Uteregs’ met z’n tweetjes betekent. Wat begon als een bescheiden onderneming van de nichtjes Kim en Mandy, is nu uitgegroeid tot een bloeiend en financieel gezond bedrijf met een team van 25 medewerkers. In het voorjaar werden ze zelfs genomineerd voor de ANKO Ondernemers Award. Hoe hebben ze deze groei gerealiseerd en wat zijn de geheimen achter hun succes? ‘Liefde, geen angst’ is het motto van deze bevlogen ondernemers!
Foto: Mandy (links) en Kim (rechts).
Wanneer en hoe zijn jullie met Beichies begonnen?
Kim: “In 2016 startten we Beichies. We zijn gaan samenwerken uit een behoefte om een plek te creëren waar we graag zelf wilden zijn. Het begon in een klein pandje, met z’n tweetjes, maar in 2019 verhuisden we naar een nieuw pand.”
Mandy: “Onze eerste salon – van krap 50 m2 met vier knipplekken en twee wasbakken – werd te klein. Op een gegeven moment waren er 22 mensen binnen in dat kleine pandje; toen wisten we dat het tijd was om te verhuizen. We vonden een geweldig pand met werfkelder aan de Oudegracht. Daar werken we inmiddels met een team van 25 medewerkers.”
Hoe zouden jullie Beichies omschrijven?
Kim: “Beichies is een familiebedrijf. Het is een plek waar we graag willen zijn en elkaar helpen waar nodig. Onze collega’s zijn echt vakmensen en houden van het kappersvak. Dat Mandy mijn nichtje is, maakt het natuurlijk extra bijzonder. We hebben dezelfde doelen in het leven, voor onszelf en voor de mensen om ons heen.”
Mandy: “We zijn familie, maar ook erg verschillend. Kim is een nachtbraker en ik ben een ochtendmens. Zo krijgen we erg veel gedaan op een dag. Onze salon is een plek waar we onze visie kunnen verwezenlijken. Er heerst een familiegevoel waardoor klanten zich thuis voelen. Wij hebben oog voor hospitality en plekken gecreëerd waar klanten hun laptop kunnen openklappen.”
‘Liefde, geen angst’ is jullie motto. Geldt dat ook bij grote financiële beslissingen en investeringen?
Kim: “Geld speelt natuurlijk een heel belangrijke rol. Zonder voldoende financiële ruimte is het lastig ondernemen. Maar angst heeft ons nog nooit tegengehouden verder te groeien.”
Mandy: “Als we een plan hebben, zorgen we ervoor dat het lukt. We zijn creatief in het bedenken van oplossingen.”
Het team heeft jullie voorgedragen voor de ANKO Ondernemers Award en jullie werden genomineerd. Hoe kijken jullie daarop terug?
Mandy: “De nominatie door de ANKO is echt waardering voor wat we met zijn allen aan het doen zijn.”
Kim: “We vinden het een groot compliment dat de meiden ons voorgedragen hebben.”
Wat is volgens jullie de belangrijkste factor achter het succes van jullie bedrijf?
Kim: “Rust en kalmte zijn kernwoorden. We hebben een eigen planning ontworpen waardoor we rustig kunnen werken. Daarnaast werken we met salonassistenten die onze kappers ondersteunen. Ook volgt het hele team eens in de zoveel tijd communicatietrainingen. Want communicatie blijkt toch een van de lastigere dingen in ons vak, maar een goed adviesgesprek en durven doorvragen is hoe je uiteindelijk echt verbinding maakt met de klant. Kappers zijn een soort semi-psychologen. Daarom zijn gespreksvaardigheden en het kunnen omgaan met emoties belangrijk.”
Mandy: “Medewerkers kunnen bij ons ook andere taken op zich nemen. Een van onze meiden werkt vanuit huis aan onze social media, twee anderen houden onze mail bij en weer anderen helpen met de administratie en de inkoop. Op deze manier kunnen de medewerkers ook meer uren werken, zonder elke dag hetzelfde te doen.”
Jullie werken met een doelen en dromen werkboek. Kunnen jullie daar iets meer over vertellen?
Mandy: “We voeren geen functioneringsgesprekken, maar schrijven samen met iedere medewerker jaarlijks zijn of haar zakelijke en privé doelen op in een werkboek. Daarin staan ook verschillende opdrachten en verdiepende vragen. Tijdens één-op-één gesprekken kijken wij hoe we kunnen bijdragen aan het verwezenlijken van hun doelen en helpen we met focus en motivatie.”
Kim: “We vinden dat werk en privé niet gescheiden zijn van elkaar. Je neemt jezelf altijd overal mee naartoe. Wij investeren ook in de privé dromen van onze medewerkers. Zoals drie maanden naar Curaçao gaan om daar black hair technieken te leren, meedenken in financiële oplossingen bij de aankoop van een koophuis, de ouders van een medewerker een cadeau doen voor al het oppassen zodat diegene extra kon werken, een vakantiehuisje beschikbaar stellen voor een medewerker die financieel niet uitkwam. Uiteindelijk zie je zo’n investering op de werkvloer terug: je medewerkers krijgen meer energie, inspiratie, creativiteit, rust en vertrouwen.”
Jullie geven ook ondernemers uit andere branches letterlijk de ruimte. Hoe zit dat precies en wat levert dat op?
Kim: “We hebben een prachtige werfkelder, een soort grote opslagplaats aan de gracht onder onze salon. Deze wilden we er destijds graag bij hebben om onze ambities buiten de kappersbranche te verwezenlijken.”
Mandy: “Woorden als ‘ambacht’ en ‘startende ondernemers’ hebben we opgeschreven toen we dit pand kochten. Op dit moment werken in de werfkelder vier startende, creatieve ondernemers uit de kunst, textielen kledingbranche. Bij wijze van huur betalen zij ons een deel van hun omzet.”
Welke obstakels hebben jullie moeten overwinnen om Beichies te laten groeien?
Kim: “We zijn naar een team van 25 medewerkers gegroeid. Alle uitdagingen – van niet goed georganiseerd zijn tot digitale struggles – zijn ons niet vreemd. En de coronacrisis was natuurlijk een grote financiële tegenvaller. In die periode verhuisden we naar dit pand en gingen we met een groter team werken. Daardoor haalden we een hogere totaalomzet dan het jaar daarvoor en moesten we een groot deel van de coronasteun die we hadden ontvangen weer terugbetalen.”
Mandy: “Tijdens de pandemie hebben we – toen we open mochten – met het hele team gekeken hoe we het beste met de situatie konden omgaan. Denk aan meer uren, extra zondagen open en efficiënter met onze werkbare uren omgaan. Het heeft er ook voor gezorgd dat we beter inzicht hebben in de financiën. Beichies is begonnen vanuit enthousiasme en energie, maar het runnen van een bedrijf is meer dan dat. Wij kennen flink wat uitdagingen op het gebied van heldere communicatie en goed personeelsmanagement. Inmiddels is er dan ook een HR-afdeling die geleid wordt door een voormalig salonassistente.”
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Kim: “Over vijf jaar hebben we onze eigen Beichies vakschool. We zijn al bezig met de plannen! We willen uiteraard vakkennis doorgeven, maar we gaan ook veel aandacht besteden aan communicatie met klanten.”
Mandy: “En ik hoop dat we dan nog met hetzelfde team werken waarin iedereen zich verder kan ontwikkelen.”