George_Eelco_alles_voor_het_succes_van_de_kapper_ANKO

George Keune, die samen met zoon Eelco aan het hoofd staat van Keune Haircosmetics, ontving op 15 mei de ANKO Achievement Award voor zijn jarenlange inzet voor de kapper. Voor ANKO Kapperszaken gaan ze met elkaar in gesprek over het ondernemerschap. Waarin verschillen Eelco en George als ondernemer? Waarin schuilt hun gezamenlijke kracht? En hoe blijven ze zorgen dat de kapper succesvol kan zijn?

Eelco: “Hoe was het voor jou om de ANKO Achievement Award te ontvangen?”
George: “Dat was geweldig. Ik wist er niets vanaf. Het voelt als een enorme waardering voor mijn werk. Ik ben trots dat ik op het podium mocht staan voor zoveel mensen en de prijs in ontvangst mocht nemen. Ik vond het mooi dat mijn vader, Jan Keune, werd genoemd in het verhaal over ons bedrijf. Hij startte in 1929 met Keune Haircosmetics.”

Eelco: “Jij kwam in 1951 in de zaak en zorgde ervoor dat ons familiebedrijf internationaal op de kaart werd gezet. Hoe pakte je dat aan?”
George: “Toen ik in dienst kwam, dacht ik: ‘we kunnen niet groeien als we alleen de Nederlandse markt blijven bedienen.’ Ik wilde de grens over. Het bedrijf was toen nog klein. We hadden beperkte middelen en wilden alleen met eigen geld werken. Ik had in buitenlandse bladen een advertentie geplaatst waarin stond dat Keune exclusieve distributeurs zocht buiten Nederland. Zo kwam ik met mensen in contact. Eerst gingen we naar België. Daarna naar Curaçao. En snel daarna volgde Canada. Met die drie landen zijn we gestart. We hebben gekeken hoe zich dat ontwikkelde en daarna breidden we verder uit. Het vierde land was Frankrijk. Dat we daar nu een kantoor hebben op de Champ-Élysées, vlak bij de Arc de Triomph, daar ben ik heel trots op.”

Eelco: “Inmiddels zitten we in negentig landen. Ik vind het mooi dat ons doel nooit is geweest om de grootste te worden, maar wel de beste. De producent van de beste haarverzorgings producten én de beste businesspartner voor kappers. We breiden alleen uit naar een ander land als we onszelf daar goed genoeg voor vinden.”
George: “Klopt. Daarom zijn we nu pas twee jaar in Duitsland gevestigd en sinds een half jaar in Engeland. Daar is men erg kritisch op de kwaliteit. We kijken – als we willen uitbreiden – ook of landen passen bij onze waarden. We hebben twee regels. De eerste is: We treat you like family. Doe alleen iets als je het ook bij je familie zou doen. Zo zullen we bijvoorbeeld nooit met China zakendoen, omdat ze daar dierproeven doen. Wij zouden nóóit shampoo in de ogen van onze huisdieren spuiten. De tweede regel is: Alles wat we doen, moet bij dragen aan het succes van de kapper.”

Eelco: “Het is jouw ambitie om de beste businesspartner van kappers te zijn. Hoe pak je dat aan?”
George: ‘We zijn al honderd jaar trouw aan de kapper. We zijn niet alleen een leverancier van haarverzorgingsproducten, maar willen ook écht een businesspartner zijn. We ondersteunen kapperondernemers, zodat zij vooral zélf kunnen shinen. We denken in generaties en niet in kwartalen. We willen gewaardeerd worden door de kapper.”

Eelco: “Ik bewonder jou enorm. Als zakenman ben je super commercieel, maar nóóit ten koste van een ander. Na zeventig jaar kun jij jezelf nog recht aankijken in de spiegel. Kun je een voorbeeld geven, waarin je trouw bleef aan je eigen waarden en de kapper, en niet voor de grote winst ging?”
George: “Het niet zakendoen met China is daar een voorbeeld van. Een ander voorbeeld: vlak voor de coronacrisis wilden we al stoppen met het leveren aan de groothandel. Zij verdienden te veel geld aan onze producten, ten koste van de kapper. Ook wisten we niet goed waar onze producten naartoe gingen. Tijdens de coronacrisis was het aantrekkelijk om tóch door te gaan met dit verkoopkanaal. Maar; wij zijn er voor de kapper. Die blijven we trouw. Het beëindigen van contracten met groothandels zorgde ervoor dat we tachtig procent minder inkomsten hadden. Gelukkig konden we de klap opvangen. Ik ben er trots op dat we zelfs onder druk niet bezwijken. Ook zijn we voorlopig gestopt met de samenwerking met onze Russische distributeurs.”

Eelco: “Nou, daar hebben we wel even wakker van gelegen.”
George: “Zeg dat wel. We hebben 25 jaar hard gewerkt om Keune in Rusland groot te maken. Maar we steunen de oorlog niet, dus we moesten deze keuze wel maken. Maar het blijft heftig, omdat we zakendoen met mensen die daar niets mee te maken hebben.”

Eelco: “Hoe zorg je ervoor dat je succesvol blijft?”
George: “Onze producten creëren we in ons eigen laboratorium. Onze hoofd Research & Development krijgt alle vrijheid. We willen écht het beste product maken. Het maakt niet uit waar de grondstoffen vandaan moeten komen. Omdat we daarin nooit concessies doen, blijven we succesvol. Als een topsporter een gouden medaille wil halen, moet hij nét iets beter en gepassioneerder zijn dan de rest. Dan maak je het verschil. Mijn vader heeft de permanentvloeistof ontdekt. Hij stopte niet voordat hij daarin was geslaagd en werkte daar met volledige toewijding aan. Die mentaliteit is nooit verloren gegaan.”

Eelco: “Ons bedrijf bestaat nu honderd jaar. Ben je trots?”
George: “Enorm! Mijn vader zou dat ook geweest zijn. En het bedrijf zit echt in een ‘swung’ sinds jij erbij bent. We hebben dezelfde passie. We willen Keune elke dag nóg iets beter maken. Jij hebt veel mensen met specialistische kennis binnengehaald, bijvoorbeeld op het gebied van marketing en business development. We zijn veel beter zichtbaar als organisatie en zijn ook een interessante werkgever. Het feit dat we een familiebedrijf zijn, spreekt mensen aan. Zowel potentiële medewerkers als kappers, die zelf vaak ook een familiebedrijf hebben.”

Eelco: “Ik vind het bijzonder dat jij met mij erbij nooit hebt gezegd: ‘Al die nieuwigheid, laat dat maar zitten.’ Ik heb nog nooit iets niet mogen uitvoeren. Alles gaat in goed overleg. Jij hebt het bedrijf groot gemaakt met oog voor perfectie en detail. Je wist waar je met het bedrijf naartoe wilde en gaf anderen opdrachten. Ik omring mezelf graag met mensen die slimmer zijn dan ik en laat me adviseren over de koers die we moeten varen. Uiteindelijk nemen we samen de eindbeslissing. Het is best bijzonder dat het zo harmonieus gaat tussen ons.”
George: “We staan nu samen aan het roer. Je moet mee met je tijd. En de organisatie is nu anders. Toen Keune nog klein was, wist ik alles. Ik bemoeide me zelfs met de inkoopprijs van de pennen. Nu kopen we abri-campagnes in voor een paar ton. Ik wil wel graag op de hoogte blijven. De deskundigen bij ons in dienst moeten me wel uitleg geven over wat ze precies doen en waarom.”

Eelco: “Het voelt alsof we het winnende team zijn, met zoveel gepassioneerde en goede mensen in dienst. Er is zo’n fijne spirit. Dat is echt de kracht van ons bedrijf. De energie van succes, dat trekt aan.”
George: “We willen niet alleen kappers op een podium zetten, maar ook onze medewerkers. Hen in hun kracht zetten. Hun potentie optimaal benutten. Dan krijg je maximale energie.”