Staartje_wolfgang_laat_van_je_horen_ANKO

Stel: je bent de beste kapper van je wijk, je stad of je regio en niemand weet het. Wil je dit veranderen, dan doe je dat door de juiste marketing.

Marketing is zo oud als er levende wezens op deze planeet zijn. Denk aan de lijster die zijn boodschap luidkeels van de daken zingt of de pauw die zijn schoonheid zonder terughoudendheid aan iedereen laat zien. Dat is echte marketing.

Wie ben jij?

De boodschap is, dat je aan iedereen laat zien wie je bent en wat je kunt. Als je direct met mensen te maken hebt, zoals een kapper, moet je ook nog communiceren voor wie je er bent. Algemene marketingkreten zijn weinig effectief, omdat je dan niet voldoende duidelijk kunt maken wat jij anders doet dan je concurrenten. Communiceer dus over je onderscheidend vermogen en je toegevoegde waarde.

Keuzes maken

Als het je ambitie is om niet in de grijze massa te verdwijnen, maak dan keuzes om het voor jezelf, je medewerkers en je klanten makkelijker te maken. Wat je ook doet en waarvoor je ook kiest, besef dat kwaliteit de basis is. Blijf daarom investeren in educatie en innovatie. De enige constante in dit universum is de verandering. Leer surfen op de golven van de verandering en blijf je flexibel aanpassen aan de veranderende wensen van de consument.

Wat wil jij?

Als je aan de markt wilt laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt, is het heel handig als je allereerst zelf nadenkt over wie je bent en wat je wilt. En dan pas krijg je de klanten die je verdient.