“B Corp-certificaat is bewijs dat je een eerlijk product gebruikt”

Eelco_Keune_ANKODuurzaam en groen, bijna elk bedrijf zegt het te zijn. Bedrijven met het B Corp-certificaat zijn het écht en hebben een heel traject doorlopen om dat aan te tonen. Voorbeelden van bedrijven met een B Corp zijn Tony’s Chocolonely, Dopper, Ben & Jerry’s en nu ook: Keune Haircosmetics. Directeur Eelco Keune is er supertrots op en beantwoordt zes vragen over het keurmerk en wat dat voor jou als ondernemende kapper betekent.

 

  1. Wat is het B Corp?
    “Het B Corp-certificaat is het hoogst haalbare keurmerk op het gebied van duurzaamheid. Het wordt wereldwijd erkend. De pay-off van het keurmerk is: business as a force of good. B Corp-bedrijven zetten hun bedrijf dus in om goed te doen. Dat betekent dat een bedrijf die B Corp is niet om zich heen kijkt, maar naar de eigen bedrijfsvoering kijkt en die zo duurzaam mogelijk inricht. Bedrijven die B Corp zijn plaatsen purpose boven profit. Ik denk dat dat een gezond uitgangspunt is.”
  2. Waarom willen jullie een B Corp zijn?
    “Ik moet eerlijk zeggen dat ik de certificering eerst niet nodig vond. Ik heb toch geen veterstrikdiploma nodig om te laten zien dat ik mijn schoenveters kan strikken, dacht ik. Inmiddels denk ik daar anders over, omdat wij ermee kunnen aantonen dat wij doen waar we in geloven; goed doen voor mens, dier en milieu. We laten zien dat we niet zomaar iets roepen over duurzaamheid, maar dat we ook écht duurzaam zijn. Op alle facetten van de organisatie.”
  3. Wat moesten jullie doen om B Corp te worden?
    “Het was een lang traject waarbij ons bedrijf op alle facetten werd gescreend. Om het certficiaat te halen, mag je op geen enkel onderdeel slecht scoren. Er werd gekeken naar arbeidsveiligheid, grondstoffen en leveranciers, omgang met medewerkers en nog meer. Aan het eind van de audit werd ikzelf nog kritisch aan de tand gevoeld. Dat was een pittig gesprek waarbij ze op detailniveau lastige vragen stelden. Je wordt niet zomaar een B Corp.”
  4. Wat heeft de certificering Keune opgeleverd?
    “Als familiebedrijf denken wij in generaties in plaats van in kwartalen. Met andere woorden: we vinden het belangrijk om goed met de wereld om te gaan, zodat ons bedrijf én onze kinderen veilig en gezond kunnen voortbestaan. Duurzaamheid zit dus in ons DNA, we hadden dat alleen nog niet inzichtelijk gemaakt. Het traject om B Corp te worden heeft daar verandering in gebracht. We hebben tien duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd die bij alle medewerkers bekend zijn en waarvan we de voortgang nu beter rapporteren.”
  5. Wat betekent dat voor kappers die jullie merk gebruiken?
    “Zij hebben hard bewijs in handen dat zij een product gebruiken en verkopen dat 100% duurzaam is. Salons die duurzaamheid belangrijk vinden, zitten met Keune altijd goed. Bovendien is het een goed verkoopargument, want ook consumenten vinden ‘groen’ steeds belangrijker.”
  6. Hoe kunnen kappers dit verkoopargument gebruiken?
    “Steeds meer mensen weten dat B Corp een duurzaamheidskeurmerk is, dus het is altijd goed om die naam te noemen. Niet iedereen kent de betekenis, dus geef ook uitleg. Je zou kunnen vertellen dat B Corp wereldwijd het hoogst haalbare duurzaamheidskeurmerk is. En dat Keune dat waarmaakt door gebruik te maken van duurzame en gecertificeerd palmolie, gecertificeerd en duurzaam papier en recyclebaar karton. En door de footprint zou laag mogelijk te houden door gebruik van zonnepanelen en elektrische bedrijfsauto’s.”

Voor meer informatie
Keune.com