Overweeg jij serieus om stoelen te gaan verhuren? Bereid je dan goed voor en volg de workshop Stoelverhuur van de ANKO Academie. Kijk voor inschrijving en nieuwe data op anko.nl/academie. En heb je vragen over stoelverhuur? Neem dan contact op met de ANKO Ledenservice!

TikTok is allang niet meer alleen de app voor leuke dansjes en hilarische filmpjes. Het is een serieus platform om relaties met (nieuwe) klanten op te bouwen. Hoe je zo’n succesvolle video maakt? Voormalig psycholoog Evi Evers is TikTok-expert en deelt haar tips.

TikTok weet als geen ander wat jij leuk vindt. En dus ook wat je klanten willen zien. Evi: “Het algoritme van TikTok is gebaseerd op interesses. Je ziet dus dingen die jij leuk vindt. In tegenstelling tot andere social media gaat het niet over wat jouw connecties leuk vinden. Hoe langer jij naar een video kijkt of hoe vaker jij likes of reacties geeft, hoe belangrijker jij bepaalde content volgens TikTok vindt. Op basis van de hoeveelheid aandacht laat TikTok populaire video’s aan meer mensen met vergelijkbare interesses zien.”

Weet te triggeren

De aandacht trekken én vasthouden is dus de truc. “De aandacht houd je vast met een goede aandachtscurve, zodat er continu een bepaalde trigger is. Kijkers beslissen in een split second of ze een video wel of niet willen zien. Vanuit de psychologie is bekend dat we meer kijken naar dingen die in beweging zijn. Dat kan bijvoorbeeld bewegend beeld zijn of een snel wisselend shot. Het begin is dus enorm belangrijk voor een goede video. En die curve geldt voor de hele video: elke drie, vier seconden moet er iets in spraak of beeld gebeuren dat triggert.”

Spanning opbouwen

Eigenlijk draait TikTok om het nieuwsgierig maken. “Van nature zijn mensen namelijk best nieuwsgierig. Video’s waarin een transformatie plaatsvindt trekken de aandacht, want hoe loopt het af? Maak bijvoorbeeld een video van een klant die de salon binnenkomt en werk naar het eindresultaat toe. Wil je het eindresultaat zien, dan moet je de hele video afkijken.”

Het perfecte plaatje VS. real life

Waar je op Instagram het perfecte plaatje ziet en je laat zien wie je wilt zijn, is TikTok juist de plek om te laten zien wie je écht bent. “Klanten komen bij jou in de salon omdat ze je vakkundig, bekwaam en/of leuk vinden. Dat kun je op beeld goed naar voren brengen.” Bij TikTok hebben bedrijven en mensen al snel het idee dat ze lollige danspasjes moeten gaan doen om te scoren. Zonde, vindt Evi. “Je kunt er zóveel meer uit halen. Je kunt juist laten zien hoe vakkundig je bent. Laat de echte ‘jij’ zien. Dat kan heus wel met een knipoog, maar forceer het vooral niet.”

Probeer het uit

Om te ontdekken wat er bij jou en je salon past kun je verschillende soorten content uitproberen. “Ga aan de slag met drie videoconcepten. Laat bijvoorbeeld een dag uit het leven van jou als saloneigenaar zien. Ook leuk is het filmen van een behandeling en de voor- en na-transformatie van een klant. De behandeling edit je vervolgens met de app CapCut tot een kortere video. Daarnaast werkt het ook altijd goed om voor de camera vragen van klanten en kijkers te beantwoorden. In die video kun je vervolgens weer een oproep voor nieuwe vragen doen. Deze concepten probeer je gewoon een tijdje uit. Wees daarin consistent. Je hoeft echt niet elke dag iets te posten, maar als je begint met drie keer per week uploaden, probeer dat dan ook vol te houden. Net als in het echte leven; als je ineens van de radar verdwijnt voor vrienden, dan werkt dat natuurlijk niet.”

Actie en reactie

Enne… zo’n concept? Wanneer is dat geslaagd? Je kunt natuurlijk kijken naar de views en likes, maar uiteindelijk wil je klandizie. “Als je vijftig mensen in je buurt kunt bereiken, dan is dat voor de meeste kappers al een mooi doel,” zegt Evi. “Het is de kunst om in contact te komen met de juiste mensen. Op TikTok begint de opbouw van een nieuwe klantrelatie en het is te gek als het lukt om hiermee nieuwe klanten te werven. Je moet het opbouwen van een relatie op TikTok zien als het opbouwen van een relatie in het echte leven. Die gedragingen stop je ook in TikTok: het reageren op comments van klanten, het volgen van andere saloneigenaren, het beantwoorden van vragen; het is echt het bouwen van een netwerk waar actie en reactie in zit.”

Tips voor een topvideo

Evi deelt nog vijf praktische tips waarmee je jouw TikTok video’s nóg beter maakt.

  • “Bedenk van tevoren wat er echt in de video moet zitten. Als je vervolgens de video geëdit hebt, kijk je nog een keer goed of alles boeiend genoeg is en of de aandacht niet verslapt.”
  • “Ondertitel alle teksten die in de video gesproken worden met editing-tools zoals CapCut.”
  • “Gebruik hashtags gerelateerd aan het kappersvak en maak ook een hashtag van je locatie. Als mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘kapper Arnhem’, dan wil je gevonden worden op die zoektermen. Gebruik geen hashtags als #foryoupage – de For You Page is het beginscherm van TikTok waarop je jouw persoonlijke videoselectie ziet –, die worden zó vaak gebruikt dat je daar niet meer op gevonden wordt.”
  • “Trending muziek is vaak top of mind bij kijkers. Maar let wel op dat zo’n achtergrondmuziekje past bij de inhoud van je video.”

Voor de starters

Nog geen TikTok? Maak een account aan en ga gewoon beginnen. Evi geeft nog een aantal tips voor een goede kick-start:

  • “Denk niet te groot. Je hoeft er geen hele productie van te maken, want die tijd heb je niet. Film bijvoorbeeld activiteiten in je salon die je toch al doet.”
  • “Zie videocontent voor TikTok als vloggen voor YouTube, maar dan in korte fragmenten. Inspringen op trends kan altijd later nog als dat bij je past.”
  • “Zorg voor goed licht en dat je beeld niet te donker is.