- Home/
- Branche & Inspiratie/
- Zomer 2023/
- Onderzoek jouw mogelijkheden!
Onderzoek jouw mogelijkheden!
Kapper & speurneus
Waar wonen jouw klanten? In dezelfde stad als waar jouw salon gevestigd is? Of zijn ze bereid een stukje te reizen voor jouw bijzondere diensten? Met kennis over jouw verzorgingsgebied – de plaats waar jouw klanten wonen – kun je de juiste marketingstrategie inzetten om jouw doelgroep effectief te bereiken. Daarvoor kun je zelf onderzoek doen. ANKO’s data- en marktonderzoeker Erwin Wolking helpt je op weg en tipt drie manieren om meer te weten te komen over jouw verzorgingsgebied.
1. Bepaal verzorgingsgebied
Jouw verzorgingsgebied is het geografische gebied waar je klanten wonen. Hoe groter dit gebied, hoe meer potentiële klanten. Je kunt je verzorgingsgebied bepalen door de adressen van je klanten te bestuderen, als je daar de beschikking over hebt. Een inschatting van je potentiële verzorgingsgebied bepaal je door in te schatten hoeveel tijd je klanten bereid zijn te besteden aan het reizen naar jouw salon. Koppel die tijd aan de afstand die je in die tijd kunt afleggen en trek met die afstand een denkbeeldige cirkel om je salon. Deze cirkel is jouw potentiële verzorgingsgebied. Als je unieke diensten aanbiedt, kan het zijn dat je een behoorlijk groot verzorgingsgebied hebt. Wellicht komen jouw klanten maar een paar keer per jaar en zijn ze daarom bereid om iets verder te reizen. De bereidheid om te reizen van jouw klanten is dan ook afhankelijk van de alternatieven. Dus: wie zijn jouw concurrenten?
Tip! Via Google Maps kun je natuurlijk heel gemakkelijk zien welke salons in jouw verzorgingsgebied zitten. Ook kun je makkelijk doorklikken naar hun websites en snel informatie vinden over de diensten, prijzen en services van je concurrenten
2. Onderzoek wie jouw concurrenten zijn
Met de bedrijventeller van de Kamer van Koophandel kun je vanachter je computer heel snel zien hoeveel salons in jouw verzorgingsgebied gevestigd zijn. Naast het aantal salons is het ook goed om te weten op welke doelgroep deze salons zich richten, welke prijzen zij hanteren en welke services zij verlenen.
3. Bereken het aantal potentiële klanten
Om uit te rekenen hoeveel potentiële klanten in jouw verzorgingsgebied wonen, moet je het aantal inwoners achterhalen. Als je dat aantal deelt door het aantal salons in jouw verzorgingsgebied, heb je de klantdichtheid.
Natuurlijk gaat niet iedereen naar de kapper. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer twintig procent van de Nederlanders nooit naar de kapper gaat. Zij zijn kaal, doen het zelf of laten zich knippen door familie of vrienden. Ook gaat tien procent naar een kapper buiten jouw verzorgingsgebied. In het rekenvoorbeeld blijven er dus nog 560 potentiële klanten over die iedere acht weken een afspraak bij jou zouden kunnen inboeken. Reken uit wat jouw klantdichtheid is om vervolgens te bepalen welke marketingstrategie je uit moet zetten.
Een rekenvoorbeeld:
In jouw verzorgingsgebied wonen 8.000 mensen en zijn er 10 salons. De klantdichtheid is dan 8.000/10 = 800 per salon. Gemiddeld gaan Nederlanders om de 8 weken naar de salon. Met een klantdichtheid van 800, is het aantal potentiële klanten 100 per week.
Tip! Op de website van het CBS kun je het bestand ‘Kerncijfers wijken en buurten’ downloaden. Daarin kun je zien hoeveel mensen er in jouw verzorgingsgebied wonen. Je kan zelfs zien hoe het aantal inwoners is verdeeld in geslacht, leeftijd en achtergrond.
4. Ontdek meer over je huidige klanten
Naast informatie over jouw concurrenten en potentiële klanten, kun je natuurlijk ook veel te weten komen over je verzorgingsgebied door onderzoek te doen naar je eigen klanten. Waar wonen ze? Hoe vaak boeken zij gemiddeld een afspraak? En wat is het gemiddelde bestedingsbedrag? Deze gegevens worden meestal in je salonsoftware opgeslagen. Vraag hulp aan de leverancier van deze software als je er zelf niet uit komt.
Is de informatie uit je salonsoftware niet voldoende? Zou je een uitgebreider klantonderzoek willen doen, bijvoorbeeld omdat je je diensten wil uitbreiden en benieuwd bent of je klanten daar wel interesse in zullen hebben? Dan kun je ook zelf een enquête maken. Dit kan gratis en gemakkelijk met Google formulieren. Maak de enquête en voeg de link toe aan je (automatische) mailingen naar klanten. De antwoorden kun je direct inzien.
Tips:
- Geen idee welke vragen je moet stellen in een enquête? Surveymonkey.com biedt kant-en-klare enquêtes.
- Een representatief onderzoek valt of staat met een hoge response. Doe een vooraankondiging. Dit kan via de mail, maar ook live in je salon kun je klanten erop wijzen dat zij een enquête zullen ontvangen. Verloot eventueel een mooi cadeau of een behandeling onder de respondenten.
Dit is Erwin!
Erwin zorgt ervoor dat de ANKO altijd gewapend met feiten op het strijdtoneel verschijnt. Hij zorgt ervoor dat de vereniging veel onderzoekt doet en daardoor over actuele data beschikt, die onmisbaar zijn voor de lobby op vele fronten. Je vindt Erwins werk op anko.nl/onderzoek.