Symbool_voor_alle_kappers_anko

Christel deelde haar wanhoop in de Kappers-Gaan-Kapot-Video.

De deuren van je salon voor weken moeten sluiten, doet pijn. Zeker als veel klanten denken dat je je financieel geen zorgen hoeft te maken: ze verwachten dat je goed wordt gecompenseerd. Maar het tegendeel was waar. Daarom voerden verschillende kappers in het land actie. Christel Hoofwijk-Binnenmarsch was één van hen.

“Ik ga er kapot aan, dat ik mijn levenswerk van 31 jaar aan diggelen zie vallen.” Dat waren de woorden van Christel Hoofwijk-Binnenmarsch in het ANKO-filmpje ‘Kappers gaan KAPOT’. Hiermee vroegen we aandacht voor de ellendige situatie waarin veel kappers zich begin dit jaar bevonden. “Het voelde ook echt zo”, blikt Christel terug. “We hadden alles zo goed voor elkaar: we konden veilig werken en eindelijk weer gas geven, maar moesten voor de tweede keer dicht. Terwijl velen van ons het geld dat we net hadden verdiend, weer moesten terugbetalen vanwege de steunmaatregelen. We voelden ons echt machteloos.”

Statement op het plein

Om ook in thuisstad Weert aandacht te vragen voor de situatie, bedachten Christel en een collega-kapper een tweede actie. “Inmiddels hadden we alle tutorials al gevolgd en alles op de oefenpop gedaan. We wilden verder. Geen slachtofferrol aannemen, maar wel graag een statement maken. In de stad, op een leeg plein met middenin een lege kappersstoel, kwamen kappers uit Weert samen om een tekst voor te dragen en een video op te nemen. Uiteraard met niet teveel mensen en volledig corona-proof, anders sla je de plank mis.”

‘Wacht op ons’

“Wij stonden symbool voor alle kappers en wilden ons vooral sterk maken en onze stem laten horen”, vertelt Christel. “Met als belangrijkste boodschap voor onze klanten: wacht op ons. Iedereen heeft nu een slecht kapsel. Laat je niet verleiden om stiekem toch je haar te laten knippen, maar wacht tot wij weer open mogen. Wij hebben jullie straks hard nodig en helpen jullie met plezier aan een mooie coupe. Dit filmpje is massaal gedeeld en zelfs de nieuwssite van de LINDA. besteedde er aandacht aan. We werden gehoord en daar waren we ontzettend blij mee.”

Anko_symbool_alle_kappersLieve reacties

“Ik vond het achteraf erg fijn om te horen dat veel klanten zich hierdoor realiseerden dat er meer speelde dan alleen ‘het niet kunnen knippen’ en dat de financiële steun tegenviel. Die bewustwording was ook wel nodig, denk ik. Je kan wel thuis gaan zitten mopperen, maar door je op deze manier te laten horen, kweek je begrip. Gelukkig mochten we relatief snel daarna weer open. Toen hebben we wel even een klein feestje gevierd. We hebben ruimere openingstijden aangehouden en in het weekend doorgewerkt. Het was buffelen, maar zó heerlijk dat dat weer kon. Ik heb een fantastisch ambacht, het mooiste vak van de wereld. Als je die liefde voor je vak niet kwijt kan, is dat naar. Ik heb het contact met klanten echt gemist. Weer mogen werken, heeft me ontzettend veel energie gegeven. Net als de lieve reacties en zelfs cadeaus die we van klanten hebben gekregen, van bloemen en bonbons tot complete schilderijen. Echt geweldig!”

Bekijk de video van Christel.